reede, 25. november 2011

Juustuküpsised

Meenutades 1990-ndaid, defitsiiti ja isemajandavat Eestit! Ajast, mil mitte millestki, tuli teha midagi.
Talongid - need rohelised lehekesed, mida ema õhtuti köögilaua taga lõikus, meeletult pikad järjekorrad, et saada saia, või veelgi parem viinereid ( nende saamine oli ikka "püha " omaette).
Seoses talongidega meenutaks minu põhikooliaegset ajalooõpetajat, kes ütles:" Mina ei salli Savisaart, kuna tema pani sokid talongile" :)
Kusjuures pean tõdema,et  tegelikult on mul ülimalt hea meel,et olen saanud näha tsipake  "seda" aega.
Kuigi perenaisena pidi "see aeg" olema väga ...katsumusterohke.
Minule, kes oli siis 10 aastane, meenuvad pikad järjekorrad, talongid, kohukesed ( need ei maitse enam kunagi nii hästi kui siis:) ja eelkõige ühe kaupluse müüja, kes alati, kui mind nägi ulatas mulle leti tagant kausist nätsukommi ( neis oli mingi šokolaadi moodi vedelik sees) - ja need olid ülihead :)
Muidugi ka see, et sai sõbrannaga käidud minu vanaisale kommi ostmas ( vanaisa ise ei viitsinud minna ja andis mulle 10 krooni, et toogu ma kommi...laisk nagu ma olen ei tahtnud ma seda üksi teha :)). Poest sai toodud ümmargusi moosiga lutsukomme, need  keerati paberist tuutu sisse ja kommid ise olid maasikapiltidega paberis ning loomulikult sai teel koju maiustatud. Vanaisa lutsutas neid ise ja andis ka mulle ja õdedele - sellest, mis teel koju järgi jäi :)
Kuid on mõned asjad , millest ma ka puudust tunnen, need on piimapudelid, hapukoorepurgid ja kolmnurksed piimapakid...Kui mõni tootja tooks need uuesti turule saaks minust selle tootja nr 1 fänn!
Ilmselt minu ema neist piimapudelitest väga vaimustuses ei olnud. Meenub tema kokkuvõte piimapudelitest - lapsevanker, üks paariaastane käekõrval, lund sajab, külm ja raske kott, kus olid peamiselt piimapudelid! Arvestades seda, et meid oli 3 last ja  lisaks üks üsna piimamaias isa, siis tõesti.....Kuid mina tunnen neist puudust.

Ja nüüd  seostaks kogu eelneva  jutu ka retseptiga....
Retsept pärineb S. Masso ja O.Relve retseptiraamatust " Supid ja Ühepajatoidud", aastast 1981.
Vaja läheb:
  • 100 - 120 gr riivjuustu
  • 2 muna
  • 1 spl jahu
  • soola
  • maitseained omal valikul - sinepipulber, tüümian, cayenni pipar, paprikapulber jne...

Lisan juurde, et origaalretseptis oli juustu kogus väiksem, kuid mulle maitses rohkema juustuga paremini. Mikserda munavalged tugevaks vahuks. Lisa juurde munakollased - samal ajal aeglaselt mikserdades.
Sega riivjuust ja jahu ning lisa munale. Lisa juurde sool ja omal valikul maitseained.
Mina olen proovinud tüümiani, cayenni pipart ja ainult soolaga  ning kõige rohkem meeldis soola ja cayenni pipraga. Tõsta lusikaga küpestuspaberiga kaetud ahjuplaadile piklikud küpsised.Kuumuta ahi 180 kraadini ja küpseta 15-20 minutit, kuni küpsised on kuldsed.
Minu kõige suuremaks katsumuseks sai see, et need küpsised ei püsinud selle kuju juures, mida ma soovisin, kuid eks harjutamine teeb meistriks :)
Sobivad väga hästi ootamatult külla saabunud külalistele  või veinikõrvale näksimiseks.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar